För den som vill lämna in sin inkomstdeklaration på papper går det att göra på tre sätt: vanlig brevlåda, tillfällig deklarationsbrevlåda eller på ett servicekontor.
Skatteverket rekommenderar alla som kan, att i första hand, använda våra digitala tjänster som finns för deklarationer och andra ärenden eftersom digitala tjänster ger mer hjälp, har uppdaterad information och minskar risken för fel. Den som lämnar inkomstdeklarationen digitalt får även en kvittens på att deklarationen är lämnad.
Vi strävar efter att göra våra digitala tjänster så enkla och användarvänliga som möjligt för att även ovana användare ska se fördelar med att använda dem. Till exempel kan den som bara ska godkänna sin deklaration deklarera digitalt genom att ringa eller sms:a. Då krävs endast en mobiltelefon eller en fast telefon med knappar. Det behövs inte någon dator eller e-legitimation.
Samtidigt kan eller vill inte alla använda digitala tjänster och det finns de som tycker att det är enklare med papper. Därför finns även det alternativet.
År 2023 lämnades närmare 500 000 av 8, 3 miljoner deklarationer på papper.
Det finns tre sätt att lämna pappersdeklarationen.
Den som vill skicka sin pappersdeklaration till Skatteverket med post, vilket för de flesta är närmast, ska använda adressen som framgår på deklarationen. Då kommer deklarationen rätt direkt, skannas in och hanteras sedan automatiserat i Skatteverkets system.
För inlämning av deklarationer finns tillfälliga brevlådor utanför Skatteverkets kontor under perioden 19 mars - 2 maj, och dessa är öppna dygnet runt. Information om var det finns deklarationsbrevlådor framgår av länken nedan. Vi kan inte garantera att varje låda står på samma adress varje år, men i stora drag kommer det att fortsätta att se ut så här, eftersom vi vet att en del känner sig trygga med och är vana vid att lämna deklarationen direkt till oss.
Deklarationer som lämnas i tillfälliga deklarationsbrevlådor postas till inläsningscentralen från respektive ort, skannas in och hanteras på samma sätt som om du postat din deklaration.
Det går också att lämna deklarationen på ett servicekontor, som drivs av Statens servicecenter, under kontorets öppettider. Deklarationer som lämnas in på ett servicekontor, postas till inläsningscentralen därifrån, skannas in och hanteras på samma sätt som om du postat din deklaration.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.